(2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” care, în conformitate cu prevederilor “Statutului personalului didactic” din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, îndeplinesc funcţia de personal didactic/cadru didactic, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere. Art. 2. - Codul funcţionează atât ca un contract moral între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii de personal din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” responsabile cu instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită colegială capabile să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna”, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective: a) autodisciplinarea persoanelor responsabile cu instruirea şi educaţia, prin asumarea conţinutului acestui cod;b) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, particular sau confesional, responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice;c) ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii educaţionali;d) reducerea practicilor inadecvate şi/sau imorale ce pot apărea în mediul educaţional preuniversitar;e) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;f) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul social;g) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.Art. 4.- Orice persoană din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” responsabilă cu instruirea şi educaţia, are obligaţia şi datoria morală şi profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului Cod.
CAPITOLUL IIVALORI / PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ
Art. 5. - Personalul din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:a) imparţialitate, independenţă şi obiectivitate; b) responsabilitate morală, socială şi profesională;c) integritate morală şi profesională;d) confidenţialitate;e) activitate în interesul public;f) respectarea şi promovarea interesului superior al copilului;g) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;h) respectarea autonomiei personale;i) onestitate şi corectitudine intelectuală;j) respect şi toleranţă; k) autoexigenţă în exercitarea profesiei;l) interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;m) implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;n) respingerea conduitelor didactice inadecvate;o) prevenirea înregistrării activităților didactice sau multiplicarea înregistrărilor acestora, în absența acordului părților implicate, în condițiile desfășurării activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului.Art. 6. - În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:a) supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor desfăşurate în şcoală, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;b) interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;c) asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare și cu Metodologia cadru de desfășurare a activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal aprobată prin Ordinul nr. 5545/2020, Art. 6; d) combaterea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;e) interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale;f) interzicerea oricăror forme de limbaj cu caracter obscen, vulgar, aluziv, indiferent de intenţia serioasă sau ludică a acestora.(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.(3) Respectarea principiilor docimologice(4) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:a) fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;b) solicitarea/acceptarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadru didactic, în vederea beneficierii de către elevi de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea; c) traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare la clasă/zilnică;d) colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);e) interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi sau cu elevi din unitatea/ unităţile şcolare unde cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea, contra unor avantaje materiale şi/sau financiare obţinute de către cadrul didactic respectiv;f) interzicerea organizării de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor şi implicării acestora în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.g) asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei inclusive.h) respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.Art.7. - În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:a) acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;b) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi accesibile; c) disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutorilor legali;d) informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative; e) informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;f) respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;g) persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;h) consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.i) interzicerea achiziţionării de auxiliare curriculare sau materiale didactice prin mijlocirea tranzacţiei exclusiv de către cadrul didactic, acestea urmând să fie cumpărate pe bază de factură/chitanţă de către părinţi/ reprezentantul părinţilor, de la furnizorii autorizaţi.Art. 8. - Personalul din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:a) relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;b) orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;c) orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi; d) între persoanele din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;e) în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale; f) încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;g) orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare ( evaluările anuale, comisia de disciplină etc.);h) întreaga activitate a persoanelor din sistemul de învăţământ preuniversitar, responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;i) interzicerea oricărei evaluări şi/sau asumări de rezultate fabricate ale unuia/mai multor elevi cu scopul de a obţine avantaje materiale, financiare sau profesionale de către cadrul didactic;j) interzicerea sau denunţarea asumării nelegale a oricărei forme de proprietate intelectuală cu scopul de a obţine avantaje materiale, financiare sau profesionale de către un cadru didactic.Art. 9. - Personalul din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice care îndeplinesc funcţii de conducere, de îndrumare şi control sau care sunt membrii în structuri de conducere, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită managerială: a) respectarea criteriile unui management eficient al resurselor;b) promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;c) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;d) evaluarea corectă conform prevederilor din fişa postului;e) selectarea personalului didactic şi personalului didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;f) interzicerea oricărei forme de constrângere ilegală şi/sau ilegitimă, din perspectiva funcţiei deţinute;g) respingerea/ interzicerea oricărei forme de abuz în exercitarea autorităţii;h) interzicerea oricărei forme de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare;i) exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.j) interzicerea activităţilor de comerţ în unitatea şcolară în lipsa unui contract prealabil, aprobat de către Consiliul de Administraţie al Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna”. Art. 10. - În exercitarea activităţilor didactice (şcolare şi extraşcolare), personalului din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” responsabil cu instruirea şi educaţia îi este interzis:a) consumul de substanţe psihotrope sau alcool;b) încurajarea sau acceptul pentru consumul de substanţe psihotrope sau alcool de către elevi, în prezenţa cadrului didactic şi aflaţi sub supravegherea acestuia;c) organizarea pariurilor şi a jocurilor de noroc cu scopul obţinerii de câştiguri financiare sau materiald) folosirea dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii financiare personale directe;e) distrugerea intenţionată a dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile de învăţământ;f) distribuirea materialelor pornografice;g) utilizarea de materiale informative interzise prin lege;h) organizarea de activităţi care pot pune în pericol siguranţa şi securitatea elevilor sau a altor persoane aflate în incinta Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna”;i) în cazul desfășurării activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului să înregistreze activitățile didactice și să le multiplice fără acordul părților implicate.Art. 11. - În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:a) colaborarea şi parteneriatul cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;b) colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile non-guvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;c) responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impun acest lucru;d) parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;e) în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să conducă la prozelitism religios şi partizanat politic, acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.
CAPITOLUL IIIRĂSPUNDERI PRIVIND RESPECTAREA PREVEDERILOR CODULUI
Art. 12. - (1) Orice persoană din Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna” participantă/implicată în mod direct sau indirect în activităţile din domeniul educaţional, care consideră, în mod întemeiat, prin raportare la prevederile prezentului Cod, că este victima sau martorul unui comportament lipsit de etică profesională din partea unei/unor persoane din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat responsabile cu instruirea şi educaţia, are dreptul/ obligaţia de a sesiza comisia judeţeană de etică. Art. 13. - Prezentul Cod face distincţia între încălcarea neintenţionată şi cea intenţionată a prevederilor sale. (1) În cazul încălcării neintenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma anchetei şi audierilor comisiei judeţene de etică, persoana în cauză va fi consiliată cu privire la înţelegerea situaţiei de încălcare a principiilor codului de etică şi, respectiv, va fi sprijinită pentru concilierea amiabilă cu partea reclamantă.(2) În cazul încălcării intenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma anchetei şi a audierilor comisiei judeţene de etică, aceasta din urmă poate iniţia următoarele măsuri, în funcţie de gradul de încălcare a prevederilor Codului, de repetarea comportamentului respectiv, precum şi în funcţie de punctul de vedere al Consiliului Profesoral al Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna” sau a altor organisme precum, Consiliul Reprezentativ al Părinţilor, Consiliul Şcolar al Elevilor:a) concilierea amiabilă cu partea reclamantă;b) atenţionarea colegială în cadrul comisiei judeţene de etică municipiului şi informarea Consiliului de Administraţie al Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna” pentru luarea în considerare a neconformării persoanei respective cu prevederile codului;c) propunerea de includere a persoanei respective într-un program de remediere comportamentală, prin consilierea şi monitorizarea sa pe o perioadă decisă de către Consiliul de Administraţie al Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna”. Conţinutul programului de remediere comportamentală va fi stabilit de către o comisie compusă dintr-un reprezentant al profesorilor-membru al Consiliului de Administraţie, un reprezentant al părinţilor şi psihologul şcolar. Acest program va fi aprobat de către Consiliul de Administraţie al Colegiul de Industrie Alimentară “Elena Doamna”;d) comisia judeţeană de etică, în funcţie de gradul de încălcare a normelor Codului, poate propune comisiei de cercetare disciplinară de la nivelul Colegiului de Industrie Alimentară “Elena Doamna” /Inspectoratului Şcolar/MEN, analiza cazului în vederea sancţionării disciplinare, în conformitate cu prevederile “Statutului personalului didactic” din cadrul Legii Educaţiei Naţionale 1/2011.(3) Conform Art. 10, e) din cadrul ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, atunci când apar cazuri care sunt de domeniul legii penale, comisia de etică a judeţului notifică instituţiile statului abilitate cu realizarea cercetării penale.
ABATERI DISCIPLINARE SI SANCŢIUNILE APLICABILE Art.1 Abateri disciplinareConducerea instituţiei dispune de prerogativa disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare angajaţilor, ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară.Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către angajat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.Art.2 Constituie abateri disciplinare:a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;b) întârzierea în mod repetat de la ora de începere a programului de lucru;c) absenţe nemotivate de la serviciu;d) neefectuarea serviciului de permanenţă la data şi la ora programată;e) intervenţiile sau stăruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal;f) atitudinile ireverenţioase în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu;g) nerespectarea secretului profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter;h) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile prevăzute în fişa postului;i) neglijenţa repetată în rezolvarea lucrărilor;j) manifestări care aduc atingere prestigiului autorităţii sau instituţiei publice din care face parte;k) exprimarea sau desfăşurarea în timpul programului de lucru, a unor opinii sau activităţi publice cu caracter politic;l) încălcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilităţi şi interdicţii;m) părăsirea locului de muncă, în timpul programului, fără motiv întemeiat şi fără a avea în prealabil aprobarea şefului ierarhic;n) desfăşurarea unei activităţi personale sau private în timpul orelor de program;o) solicitarea sau primirea de cadouri în scopul furnizării unor informaţii sau facilitării unor servicii care să dăuneze activităţii instituţiei;p) fumatul în instituţie în alte locuri decât cele amenajate şi încalcarea regulilor de igienă şi securitate;q) intrarea în instituție sub influenţa băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor interzise.r) orice alte fapte interzise de lege.Art. 3 Sancţiuni disciplinare(1) Personalul didactic, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea cu vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului unităţii/instituţiei, conform legii.(2) Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la alin. (1), în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:a) observaţie scrisă;b) avertisment;c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu îndemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1- 6 luni;d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;e) destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.(3) Orice persoană poate sesiza unitatea de învăţământ/instituţia de învăţământ cu privire la săvârşirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară. Sesizarea se face în scris şi se înregistrează la registratura unităţii/instituţiei de învăţământ.
REGULI REFERITOARE LA PROCEDURA DISCIPLINARĂ
Pentru analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare şi propunerea sancţiunii disciplinare aplicabile angajaților din cadrul instituţiei se constituie comisii de disciplină.Sancţiunile disciplinare nu pot fi aplicate decât după cercetarea prealabilă a faptei săvârşite şi după audierea angajatului. Audierea angajatului trebuie consemnată în scris, sub sancţiunea nulităţii. Refuzul angajatului de a se prezenta la audieri sau de a semna o declaraţie privitoare la abaterile disciplinare care i se impută se consemnează într-un proces-verbal.Conducerea instituţiei dispune aplicarea sancţiunii disciplinare prin ordin, în baza raportului comisiei de disciplină.La individualizarea sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, gradul de vinovăţie şi consecinţele abaterii, comportarea generală în timpul serviciului a angajatului, precum şi de existenţa în antecedentele acestuia a altor sancţiuni disciplinare care nu au fost radiate în condiţiile prezentei legi(1) Pentru cercetarea abaterilor prezumate săvârșite de personalul didactic, personalul de conducere al unităților de învățământ preuniversitar, personalul de îndrumare și de control din cadrul inspectoratelor școlare și de personalul de îndrumare și de control din cadrul Ministerului Educației, comisiile de cercetare disciplinară se constituie dupa cum urmează:a) pentru personalul didactic, comisii formate din 3- 5 membri, dintre care unul reprezintă organizaţia sindicală din care face parte persoana aflată în discuţie sau este un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea;b) pentru personalul de conducere al unităţilor de învăţământ preuniversitar, comisii formate din 3- 5 membri, dintre care un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea. Din comisie face parte şi un inspector din cadrul Inspectoratului Școlar Judeţean.
(2) Comisiile de cercetare disciplinară sunt numite de:a) consiliul de administraţie al unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, pentru personalul unităţii/instituţiei de învăţământ (3) în cadrul cercetării abaterii prezumate se stabilesc faptele și urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârșite, existența sau inexistența vinovăției, precum și orice alte date concludente. Audierea celui cercetat și verificarea apărării acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, deși a fost înștiințat în scris cu minimum 48 de ore inainte, precum și de a da declarații scrise se constată prin proces-verbal și nu împiedică finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul să cunoască toate actele cercetării și sa își producă probe în apărare.(4) Cercetarea faptei și comunicarea deciziei se fac în termen de cel mult 30 de zile de la data constatării acesteia, consemnată în condica de inspecții sau la registratura generală a unității de învățământ preuniversitar/instituției. Persoanei nevinovate i se comunică în scris inexistența faptelor pentru care a fost cercetată.(5) Persoanele sancționate încadrate în unitățile de învățământ au dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la colegiul de disciplină de pe lângă Inspectoratul Școlar. (6) Dreptul persoanei sancționate de a se adresa instanțelor judecătorești este garantat.Comisia disciplinară din cadrul unității:(1) Pentru personalul didactic din unitățile de invățământ preuniversitar, propunerea de sancționare se face de către director sau de cel puțin 2/3 din numărul total al membrilor consiliului de administrație. Sancțiunile aprobate de consiliul de administrație sunt puse în aplicare și comunicate prin decizie a directorului unității de învățământ preuniversitar.(2) Pentru personalul de conducere al unității de învățământ preuniversitar, propunerea de sancționare se face de către consiliul de administrație al unității de învățământ preuniversitar și se comunică prin decizie a inspectorului școlar general.Sancțiunea se stabilește, pe baza raportului comisiei de cercetare, de autoritatea care a numit această comisie și se comunică celui în cauză, prin decizie scrisă, după caz, de către directorul unității de învățământ sau inspectorul școlar general.Răspunderea patrimonială a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar, precum și a celui de conducere, de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar se stabilește potrivit legislației muncii. Decizia de imputare, precum și celelalte acte pentru recuperarea pagubelor și a prejudiciilor se fac de conducerea unității sau a instituției al cărei salariat este cel în cauză, în afară de cazurile când, prin lege, se dispune altfel.
CAPITOLUL IVDISPOZIŢII FINALE
Art. 14. - Prezentul Cod nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.Art. 15. - Prin prevederile prezentului Cod, activităţile comisiilor judeţene de etică nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor “Statutului personalului didactic” din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011 şi nici activităţilor instituţiilor statului abilitate cu realizarea cercetării penale. Echipa de redactare: Moscaliuc Cornelia-Adriana – director adjunctRusu Ștefania-Florentina - profesorPanaite Petronela - profesor DIRECTOR, prof. dr. ing. Iuliana Andone